Thursday, January 24, 2013

Phobia??

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. apa mimpi i tulis blog pepagi buta gini? oh tidak! act mata i pn dh mcm zomba. tp, time2 ni pulak idea bagaikan air hujan membasahi bumi. mencurah2 kata ko! hikhik
entry i kali ni bertajuk phobia? ehh? knp dgn fobia? adakah fobia sesuatu penyakit yg sgt serius? benar ataupun tdk?

Menurut kata2 dr kwn i, itu adalah penyakit yg sgt serius. tp, pd i tkde serius sgt. fobia tu blh diubah dgn mind set kita. tk prlu igt bnda yg dh lps, lupakn wlpn pahit utk ditelan. fobia jgk salah satu sebab kemurungan di dalam hidup kita. fobia jgk membuatkan diri kita lbh memilih menyendiri dr berhadapan dan menceritakan masalah kita dgn org lain. i ada seorang kwn yg sgt fobia dgn percintaan. katanya 'takut utk bercinta sb takut bnda yg lama berulang kembali'. kita pegang satu je 'klau ada jodoh,takkan kemana'. klau selagi kita asyik igt bnda yg dh lps dan tkt bnda tu berulang, mcm mn nk trus maju dlm hidup? lain org, lain perasaan. lain org, lain cara dia melayan kita ;) dlm dunia ni tkde org yg perfect. semua manusia yg hidup di muka bumi ni pernah buat salah. so, jgn jdkan itu penyebab utk kita tk blh nk trime org lain dlm hidup kita. itu sangatlah tdk adil. org yg lps dpt merasa kasih sayang kita. tp, org yg br nk mengenali hati budi anda, tk dpt nk merasa kasih sayang anda. adakah itu adil? kita fikir sejenak la, klau kita tau sesua bnda tu nk terjadi, adakah kita akan menerima insan tersebut dlm hidup kita? sudah tentu tidak! kenapa? sbnya klau kita tau apa akan terjadi, manusia yg bernyawa di muka bumi ini tak akan membuat salah dalam hidup. dan tk pernah merasa kesakitan dan kesusahan. bnda yg lps dibuat sbg pengajaran dan pembelajaran utk diri kita sndiri. jgn jdkan ia sbg beban utk diri kita ;) pokok pangka hati kita.

Haaaa! kan dh kne ceramah yg tk berapa nk ceramah dgn i. pdan muka :P walaupun tk pjg, tp, okla dr tkde perkongsian utk minggu ni. hikhik :D akan dtg akan lbh bermakna perkongsian akan i bawa. in sha Allah ;)

0 komen2 dari kengkawan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved FarsyaShamsudin