Monday, February 27, 2012

Arsenal 5 - Tottenham hotspurs 2

hye semua dan selamat malam ;)
okay. hrni i happy. sb Arsenal's Day. HAHA! happy tk terhingga. uols blh tgk tk gmbr ni? gila menganjing kan? HAHA! kira okla i tk edit lg teruk dr ni. iskkk! igt nk edit letak foot je dkt spurs pnya logo. tp, agak biadab. so, ini jela termampu. lps blk dr rmh tokwan, mula2 i igt nk stdy utk exam esk. skali balik2, tgk MU tgh lwn Norwich, Arsenal lwn Spurs. mmg tk jd naik blk utk stdy.


pd mulanya i smp je rmh abg n abh i tgh tgk Norwich vs MU. MU lead 1-0. then we alls tgk Arsenal pnya game kjp, tgk tgk spurs lead 1-0 jgk. kali kedua tgk seri. kali ketiga seri 2 sama. klai keempat Arsenal lead 3-2. separuh masa pertama Arsenal lead 3-2. Arsenal mmg suka buat come back btlla. nk dkt hbs ms kot.


then gol ke 4 n ke 5 i tk tgk. yg i th Walcott gol 2, Rvp 1, Rosicky 1, Sagna 1. how cool their :D
ilove my Theo Walcott. he's so sweet la. bila dia senyum, buat i cair okay.


Norwich vs MU 2-1. kira Norwich kalah bermaruah jgk lerr. lbh 1mata je pn. pdhl Norwich ditangga tgh2. mcm mn MU tk blh nk blasah Norwich kaw2? haizz :/
aneh jgk kdg2. HAHA! yg plg peliknya, knp fans MU senyap je bila Norwich gol 1? adakah diambang kerisauan? kihkih! relax fans setan, MU kan kuat. msti menang pnya maaa. tkyh risau ;)
next game Arsenal on 3rd march. pkul brapa tk pasti. tk sbr nk tgk Arsenal vs Liverpool plak. Liverpool tmpt ke 6 or 7 ek? not sure la. Arsenal dh tmpt ke 4. yehhaaaa! naik plan2 team ;)
my dad puji Arsenal bbunyi begini 'Arsenal ni bgs. wlpn player dia rmai dh main dgn team lain, tp, maintain. Wenger pndai bwk team'. wahh! bkn sng nk tgk my dad puji hokayyy! okay la uols. jmpe lagi. sep skittt ;D

Saturday, February 25, 2012

TAKBUR?

Assalamualaikum dan selamat petang pembaca ;)
buat apa je dipetang sabtu ni? tk kluar kerR? i br je hbs tgk cite Suatu Malam Kubur Berasap. layanzzz! tp, boring. HAHA! mcm tk menarik sgt. ouchh! apa tajuk entry ckp psl takbur takbur ni? haaa! mari sama2 kita membaca yerr.


SOMBONG atau takbur (takabbur) adalah sifat hati yang terkeji (madzmumi) dan merupakan satu daripada penyakit hati yang membawa akibat kebinasaan diri.

Pengertian tentang takbur dapat difahami daripada maksud beberapa hadis yang berikut :

· Rasulullah bersabda, "Dianggap sebagai takbur itu ialah menolak apa yang benar dan mengganggap hina kepada orang lain". (HR. Muslim).

· Bersabda Rasulullah saw kepada sahabatnya, Abu Dzar : "Takbur itu meninggalkan kebenaran dan engkau mengambil selain kebenaran. Engkau melihat orang lain dengan pandangan bahawa kehormatannya tidak sama dengan kehormatanmu, darahnya tidak sama dengan darahmu".

· Rasulullah saw bertanya kepada sekumpulan Sahabat, "Tahukah kamu, orang gila yang sebenar-benarnya?" Para Sahabat menjawab, "Tidak tahu, ya Rasulullah". Lalu Rasulullah menjelaskan, "Orang gila ialah orang yang berjalan dengan takbur, memandang rendah kepada orang lain, membusungkan dada, mengharapkan syurga sambil membuat maksiat dan kejahatannya membuat orang tidak aman dan kebaikanya tidak pernah diharapkan. Itulah orang gila yang sebenarnya".

Berdasarkan kisah di dalam al-Qur’an, makhluk yang pertama yang diserang dan menjadi mangsa penyakit takbur ialah iblis (la’natullah). Walaupun diperintah oleh Allah swt, iblis enggan menghormati Adam a.s (manusia dan nabi Allah yang pertama) kerana dia menganggap dirinya
lebih mulia daripada Adam. Katanya, "Aku lebih baik daripadanya (Adam). Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia Engkau ciptakan daripada tanah" (QS 7:12).

Iblis lalu dilaknati oleh Allah swt kerana sifat degil dan takburnya itu. Sekurang-kurangnya dua akibat kecelakaan yang menimpa Iblis kerana ketakburnya :

· Pertama, ia dimasukkan ke dalam golongan kafir. Allah Taala berfirman, mafhumnya: Ia (Iblis) enggan dan menyombong diri (takabbur) dan ia termasuk golongan yang kafir (QS 2:34).

· Kedua, ia dimasukkan ke dalam golongan orang yang terhina dan tidak layak tinggal di syurga. Allah berfirman, mafhumnya : Turunlah engkau dari syurga itu kerana tidak patut (tidak layak) bagimu menyombong diri di dalamnya, maka keluarlah. Sesungguhnya engkau
termasuk orang-orang yang hina. (QS 7:13).

Sifat takbur itu yang dapat dikesan daripada tutur kata dan perlakuan zahir itu berpunca daripada lintasan hati yang mengandungi rasa tinggi atau besar diri di samping merendahkan mertabat orang lain atau menolak kebenaran.

Mengikut Abu Yazid: "Seorang hamba itu selama masih mempunyai sangkaan, bahwa antara makhluk ada orang yg lebih buruk atau lebih jahat amalannya daripada dirinya sendiri, maka orang itu bersifat takbur". Lalu Abu Yazid ditanya, "Bilakah seseorang itu dapat disebut sebagai tawadhuk?" Abu Yazid menjawab, "manakala ia tidak tahu bagaimana kedudukan serta keadaan dirinya sendiri".

Lawan sifat takbur itu ialah tawaduk (tawadhdhuk atau dhi'ah), iaitu lintasan rasa rendah dan hina diri, termasuk pernyataan perbuatan dan lisan. Dengan menyuburkan sifat dan sikap merendah diri dan pasrah kepada Allah, seseorang akan dapat mencegah penyakit takbur dan juga ujub.

Tawaduk itu adalah sifat hati yang terpuji (mahmudi). Sifat ini membawa kemuliaan. Orang yang berkenaan akan mendapat kedudukan (darjat) yang tinggi di sisi Allah. Rasulullah saw bersabda, mafhumnya : Allah tidak akan memberi tambahan kepada seorang hamba kerana gemar memberi maaf kecuali kemulian, dan tiada seorang pun yang merendahkan diri kerana mengharapkan keridhaan Allah kecuali Allah akan memberi tingkat yang tinggi kepadanya (HR. Muslim).

Takabur dan tawaduk masing-masing ada kalanya bersifat umum dan ada kalanya bersifat khusus.

Orang yang merasakan tidak memadai dengan kerendahan atau kesederhanaan hidupnya dikatakan terjatuh ke dalam Takbur Umum. Sebaliknya, orang yang merasakan sudah berpada dengan keperluan hidup sekadar yang ada, walaupun yang rendah atau sederhana mutunya, dia termasuk dalam tawaduk umum.

Adapun Takbur Khusus bersifat tertutup, tidak mahu menerima, malah tidak bersedia untuk menerima kebenaran daripada orang lain.

Lawannya ialah Tawaduk Khusus yang bersifat terbuka, sentiasa melatih diri untuk menerima kebenaran tanpa mengira sama ada orang yang membawa kebenaran itu hina atau mulia. Untuk mempertahankan tawaduk umum, kita hendaklah sentiasa ingat pengalaman pahit yang pernah menimpa diri kita sejak mula dilahirkan dan sentiasa menginsafi diri kita sebagai hamba Allah, sekurang-kurangnya sebagaimana yang dikatakan oleh ulamak: "Asal kamu daripada setitik mani (nuthfah) yang hanyir. Akhir kamu menjadi bangkai (mayat) yang busuk. Dan, diantara keduanya, sepanjang hayat, kamu menanggung kekotoran (najis) di dalam perut kamu".

Untuk mempertahan tawaduk khusus pula kita hendaklah sentiasa mengingati seksaan Allah Taala sebagai pembalasan, sekiranya kita menyeleweng daripada kebenaran dan berpanjangan di dalam kebatilan.

Berbeza dengan sifat-sifat hati lain yang hanya mencederakan amal ibadat dan memudaratkan perkara "cabang" sahaja dalam agama, takbur memudaratkan perkara "pokok", mencederakan agama dan akidah.

Sekurang-kurangnya takbur mengakibatkan empat kebinasaan:

· terhalang daripada mendapat sebarang kebenaran dan buta mata hati dalam makrifat terhadap ayat-ayat yang mengandungi pengertian tentang hukum dan hikmat Allah. Allah Taala berfirman, mafhumnya: Aku akan memalingkan mereka dari ayat-ayat-Ku orang yang menyombongkan dirinya (takbur) di muka bumi tanpa alasan yang benar. (QS 7:146) Demikianlah Allah menguncikan hati setiap orang yang takbur lagi sewenang-wenang. (QS 40:35)

· dimurkai dan dibenci oleh Allah Taala, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang membesarkan dirinya (takbur). (QS 16:23) Diriwayatkan : Nabi Musa a.s telah bertanya kepada Allah, "Hai, Tuhanku. Siapakah di antara makhluk-Mu yang paling Engkau murkai?". Allah Taala berfirman, mafhumnya: Orang takbur hatinya, kasar lidahnya, terkelip-kelip matanya, bakhil tangannya dan jahat perangainya".

· mendapat kehinaan dan deraan di dunia sebelum di akhirat. Bermadah Khatimul-Asham, "Jauhkan dirimu daripada mati dalam tiga keadaan, iaitu takbur, loba (tamak) dan ujub. Sesungguhnya, orang yang takbur itu tidak dikeluarkan oleh Allah Taala dari dunia sehingga dia diperlihatkan dulu penghinaan ke atasnya kepada sekurang-kurangnya keluarganya sendiri. Orang yang loba tidak dikeluarkan dari dunia melainkan setelah merasa amat memerlukan secebis roti dan seteguk air kerana terlalu lapar dan dahaga tetapi tak lalu ditelannya. Dan, orang yang ujub juga tidak dikeluarkan dari dunia melainkan setelah diperlihatkan dirinya bergelumang dengan air kencing dan tahinya sendiri". Gambaran penghinaan di akhirat pula terdapat dalam hadis daripada Abu Hurairah r.a. Katanya, Rasulullah bersabda : "Orang-orang yang sombong, keras kepala dan takbur, akan dikumpulkan pada hari kiamat seperti kumpulan semut, dipijak-pijak oleh manusia kerana hinanya mereka di sisi Allah Ta'ala".

· diseksa di akhirat dan dimasukkan ke dalam neraka, sebagaimana firman Allah Taala (tersebut dalam Hadis Qudsi), mafhumnya: Kebesaran itu selindang-Ku dan 'adzmat (keagungan) itu kainku. Sesiapa merebut salah satu daripada yang dua itu, Aku masukkan dia ke neraka Jahannam.
Rasulullah bersabda : "Tiada akan masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya seberat biji sawi daripada sifat takbur" (HR. Muslim).
Mengikut hadis yang lain, Rasulullah bersabda : "Wahai Abu Dzar, barangsiapa mati dalam keadaan hatinya ada sebesar debu sahaja dari sifat takbur, dia tidak akan tercium bau syurga kecuali apabila aia bertaubat sebelum maut menjemputnya".

Biasanya faktor yang menimbulkan rasa takbur di hati seseorang itu ialah sesuatu kelebihan atau keistimewaan yang dimilikinya. Banyak faktornya. Antaranya sebagaimana yang disenaraikan oleh Imam al-Ghazali, iaitu : Ilmu, ibadah / amal, keturunan, kejelitaan atau ketampanan rupa paras, kekayaan harta benda, kekuasaan / kekuatan dan ramai pengikut / kaum keluarga.

Demikianlah, memang sudah jelas sekali, sebagaimana yang telah pun berlaku. Iblis menjadi takbur kerana faktor keturunannya (asal kejadiannya), Fir'aun kerana kekuaasaannya dan Qarun kerana hartanya.

Jadi, sesiapa yang memiliki kelebihan atau keistimewaan dalam hal-hal yang tersebut, hendaklah berhati-hati agar tidak terhanyut di lautan ghaflah atau menjadi lupa daratan sehingga hatinya dihinggapi penyakit takbur.

Wallahu a'lam.

Dari: Muhammad Isa al-Jambuli

Wednesday, February 22, 2012

Berkorban.

Assalamulaikum dan selamat malam semuanya ;)
berkorban? wahhhh~ entry kali ni mendalam nmpk? berkorban ni mcm2 jenis berkorban ada. berkorban dlm cinta, berkorban ke jalan Allah, hr raya Korban. mcm2 lahhh. pernah tk kita berkorban utk org kita syg? pernah tk kita berkorban utk ke jalan Allah? fkr2 kan lah sejenak dan tnya pd diri sndiri, btl ke tk dgn perbuatan yg akan kita lakukan atau tgh lakukan. apa erti Berkorban dlm pd anda? mari kita kongsi bersama. selamat membaca semua.


Berkorban bererti kesanggupan memberikan dengan ikhlas sesuatu amat disayangi kepada orang lain supaya dapat memberi manfaat kepada orang itu. Antara peristiwa mengesankan hati ialah kisah pengorbanan Nabi Ibrahim yang mengajar supaya taat perintah, beriman dan berserah kepada Allah.

Berkorban untuk mendapat cinta Ilahi adalah kesanggupan yang tiada galang gantinya, berkorban untuk keredaan-Nya juga tidak mampu dilakukan setiap hamba, malah pengorbanan menuntut desakan hati yang kasihnya hanya pada Yang Esa.

Kerana kuasa ‘korban’ yang begitu besar, sering kali ada bertanya, apakah ganjaran berkorban?

Daripada Zaid bin Arqam, katanya suatu hari sahabat Rasulullah SAW bertanya yang bermaksud: “Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu? Jawab Rasulullah: Ia adalah sunnah bapa kamu, Ibrahim.

Mereka berkata: Apa yang akan kami peroleh daripadanya wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab: Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya. Mereka berkata: Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah? Rasulullah SAW menjawab: Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.” (Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi)

Hadis ini mengingatkan kita kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang sanggup bergadai nyawa demi reda Ilahi dan akur bahawa setiap khazanah bumi hanyalah milik Allah dan Dia berhak mengambil serta menganugerahkan apa saja.

Kitab Tafsir Ibn Kathir merakamkan pada awalnya, Nabi Ibrahim tidak dikurniakan zuriat walaupun Baginda sudah lanjut usia. Namun Baginda tidak pernah berputus asa berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT supaya dikurniakan zuriat.

Maka dengan kuasa Allah yang tidak dapat diduga, Baginda dikurniakan cahaya mata pertama bernama Ismail. Selepas Nabi Ismail meningkat remaja, satu ujian berat diturunkan Allah SWT ke atas dua beranak itu dengan tujuan menguji keimanan dan ketakwaan mereka kepada Allah.

Allah SWT memerintah Nabi Ibrahim menyembelih putera kesayangannya. Walaupun berat hati Nabi Ibrahim menyatakan perintah Allah kepada anaknya, Ismail, tetapi ia adalah perintah Allah SWT yang wajib dilaksanakan.

Dengan hati sedih, Nabi Ibrahim menyatakan perintah Allah itu kepada Nabi Ismail, namun tiada apa yang mengejutkan Nabi Ismail sebaliknya berkata: “Wahai bapaku laksanakanlah apa diperintahkan oleh Allah, moga-moga kamu akan mendapati aku dalam golongan orang yang sabar.”

Ada dua dimensi pengorbanan yang boleh dijadikan iktibar, iaitu seorang ayah terpaksa mengorbankan perasaan cinta dan kasih kepada anak yang sudah lama ditunggu-tunggu dengan ‘mengorbankannya’, demi kepatuhan dan keredaan terhadap perintah Allah SWT.

Seterusnya, ketaatan dan keyakinan Nabi Ismail yang sanggup mengorbankan kasih kepada ibu dan ayahnya serta keseronokan zaman remajanya, malah sanggup mengorbankan nyawa sendiri, semata-mata taat terhadap perintah Allah dan perintah seorang ayah.

Kedua-dua pengorbanan ini sebenarnya berpusat daripada hubungan cinta sejati mereka kepada Allah SWT yang tidak berbelah bahagi. Sebab itulah, seandainya seorang Muslim itu mendahulukan cinta Allah daripada cinta makhluk, mereka pasti akan beroleh jaminan besar.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Ada tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah pada hari yang tidak ada perlindungan melainkan perlindungan Allah SWT iaitu imam yang adil, pemuda yang mengabdikan diri untuk beribadah kerana Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang lelaki yang bersahabat, mereka bertemu kerana Allah dan berpisah juga kerana Allah, lelaki yang digoda oleh seorang wanita yang memiliki kedudukan dan kecantikan kemudian menolaknya lalu berkata :

"Sesungguhnya aku takutkan Allah, lelaki yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang tangan kanannya sedekahkan dan lelaki yang menitiskan air mata, beribadah menyebut nama Allah ketika bersendirian.” (Hadis riwayat Muslim)

Sesungguhnya cinta daripada Allah ada sumber cinta yang paling tinggi dan utama. Apabila berlaku pertembungan antara cinta Allah dengan cinta makhluk, Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail memenangkan cinta mereka kepada Allah tanpa ragu-ragu.

Baginda mengetahui bukan mudah meletakkan cinta pada pemiliknya tetapi keyakinan terhadap Ilahi memungkinkan segala-galanya dan ia hanya akan dimiliki oleh sesiapa yang sudah cukup kenal Allah SWT.

Menurut Imam al-Ghazali, makrifah (ilmu pengetahuan) itu akan mendahului cinta kerana cinta tanpa makrifah tidak mungkin berlaku. Manusia hanya dapat mencintai sesuatu yang dikenalinya saja. Sebab itulah kita perlu rasional memilih cinta yang sementara supaya ia tidak mengatasi cinta yang kekal sampai bila-bila.

Takut mengorbankan dunia kerana akhirat pernah menjadi peringatan kepada setiap muslimin. Sifat tamak terhadap cinta dunia yang lumayan menjerumuskan kita ke lembah sia-sia, tiada apa pun yang menjadi milik kita, walau pasir sebesar zarah.

Justeru, biarlah peristiwa 10 Zulhijjah yang mengimbau sebuah pengorbanan menjadi zikir untuk kita menetapkan hati sentiasa beringat bahawa segala khazanah dunia ini pemiliknya hanya satu saja dan kita perlu sentiasa bersedia berkorban apa saja.

Tuesday, February 21, 2012

indahnya CINTA.

Assalamualaikum dan selamat malam pembaca :)
mcm mn keadaan korg hrni? okay? tk okay? hrni i demam balik gara2 gigi bongsu tumbuh. gila sakittt! berdenyut + rs cm gatal2 jer gusi ni. geram jerr. i tnya ibu bila nk hilang skt, ibu ckap lambat lg sb gigi blm kluar. ohmy! isk isk isk! dlm keadaan cani tetiba i teringat psl cinta. seorg insan yg dahagakan kasih syg. jiwang karat plak i ni. hikhik! marilah membaca.




Ada berbillion-billion manusia di bumi ini. Ada beribu-ribu manusia yang jatuh cinta dan berkahwin setiap hari, sama ada kita jatuh cinta dan berkahwin kerana diaturkan keluarga, atau kerana pilihan sendiri. Tapi tak kira sama ada ia pilihan keluarga atau pilihan sendiri, kita patut tahu seperti apakah cinta dan perkahwinan itu.

Anda kenal Plato? Ya, Plato ialah seorang ahli falsafah Yunani Klasik yang hidup (428-327 SM)sewaktu zaman Socrates. Beliau menjadi anak murid kepada Socrates dan pernah bertanyakan kepada Socrates dua soalan yang sukar, tentang apakah cinta dan perkahwinan. Jika soalan ini ditanya kepada orang lain, mungkin berjela-jela jawapan yang diberi. Tapi Socrates telah memberikan jawapan yang mudah kepada Plato, dalam lagenda yang telah diabadikan dalam cerita di bawah.

Suatu hari, Plato bertanya kepada gurunya, “Apa itu cinta? Bagaimana saya boleh menemuinya?”

Gurunya menjawab, “Ada ladang gandum yang luas di depan sana. Berjalanlah kamu dan tanpa boleh mundur kembali, ambillah satu saja ranting. Jika kamu menemui ranting yang kamu anggap paling menakjubkan, ertinya, kamu telah menemukan cinta.”

Plato pun berjalan, dan tidak berapa lama kemudian, dia kembali dengan tangan kosong, tanpa membawa apa pun.

Gurunya bertanya, “Mengapa kamu tidak membawa satu pun ranting?”

Plato menjawab, “Aku hanya boleh membawa satu saja, dan masa berjalan tidak boleh undur kembali. Sebenarnya, aku telah menemui ranting yang paling menakjubkan, tapi aku tak tahu apakah ada ranting yang lebih menakjubkan lagi di depan sana. Jadi, aku tidak ambil ranting tersebut.

Ketika aku melanjutkan berjalan lebih jauh lagi, baru ku sedari, bahawasanya ranting-ranting yang ku temukan kemudian, tak sebaik dan secantik ranting yang tadi, jadi di penghujung perjalanan, tak ku ambil sebatang ranting pun pada akhirnya.”

Guru Plato kemudian menjawab, “Jadi, itulah yang dikatakan cinta.”

Pada hari yang lain, Plato bertanya lagi kepada gurunya, “Apa itu perkahwinan? Bagaimana saya boleh menemukannya?”

Gurunya pun menjawab, “Ada hutan yang subur di depan sana. Berjalanlah, dan tanpa boleh undur kembali, tebanglah satu pohon yang paling tinggi kamu temui.”

Plato pun berjalan, dan tidak berapa lama kemudian, dia pun kembali dengan membawa pohon. Pohon tersebut bukanlah pohon yang segar atau subur, dan tidak juga terlalu tinggi. Pohon itu biasa, sederhana saja, tidak terlalu lurus batangnya.

Gurunya bertanya, “Mengapa kamu memotong pohon yang seperti itu?”

Plato pun menjawab, “Sebab berdasarkan pengalamanku sebelum ini, setelah menjelajah hampir setengah hutan, ternyata aku telah kembali dengan tangan kosong. Jadi di kesempatan ini, aku lihat pohon ini, dan ku rasa tidaklah buruk sangat. Jadi ku putuskan untuk menebangnya dan membawanya ke sini. Aku tidak mahu menghilangkan kesempatan untuk mendapatkannya.”

Gurunya pun kemudian menjawab, “Dan itulah yang dikatakan perkahwinan.”

Dalam cerita di atas, kita belajar, bahawa kadangkala kita terlalu mencari seseorang yang ‘perfect’, untuk dicintai. Kita mencari yang lebih baik, daripada yang baik. Walaupun kadang-kadang kita telah menemui yang baik, kita tinggalkannya, dan berjalan lagi untuk mencari yang lebih baik. Semua ini kerana kita selalu tidak puas dengan apa yang ada. Kita selalu beranggapan bahawa ada yang lebih baik untuk kita di luar sana.

Akhirnya apabila sudah tiba di penghujung jalan, baru kita sedar, bahawa orang sempurna yang kita kejar-kejar selama ini, sudah tiada lagi di hadapan. Orang sempurna tersebut sebenarnya adalah orang yang sudah kita tinggalkan di belakang. Namun untuk berpatah balik dan mendapatkan semula orang sempurna itu, mungkin sudah tidak boleh lagi, kerana kita telah lama melepaskannya pergi. Itulah ‘ranting menakjubkan’ yang tidak kita petik sewaktu kita telah menemuinya.

Apabila seseorang sudah belajar dari pengalaman ini, maka apabila dia mahu memilih jodoh untuk perkahwinannya, dia tidak akan bersikap terlalu memilih lagi seperti ketika dia mencari cinta. Dia pasti tidak mahu bersendirian di penghujung usianya. Oleh itu, setelah menemui calon yang agak sesuai dengan dirinya, dia pasti tidak akan memandang lagi ke arah lain.

Dan ya, itulah cinta dan perkahwinan. Anda tidak percaya? Cuba lihat keadaan sekeliling dan tanyalah orang-orang yang anda kenali… anda mungkin akan teringat kepada lagenda Plato ini…

Monday, February 20, 2012

redha dgn ketentuanNya.

Assalamualaikum readers ;)
apa khabar? sihat? entry i kali ni lbh kepada nasihat. if blh pkai, just amik iktibar, bg yg tk blh pkai just lupakan. i nk nasihatkan buat pasangan yg slalu bergado, tknk bertolak ansur, dan lain2 agar anda bertolak ansur sesama sndiri. tk salah mengalah utk org yg kita syg. seandainya kita tdk mengalah, sapa lg nk mengalah? lelaki ego mmg tinggi. kita sbg kaum hawa, hnya mampu mengalah dan memujuk kaum adam. bukankah wanita utk lelaki, lelaki utk wanita? saling memerlukan. tk lengkap klau tkde salah seorg.


adakah masing2 tahu jodoh kita dgn sapa? tkde org yg tahu. yg tahu hnyalah Pencipta kita iaitu Allah s.w.t. siapa pun jodoh kita, kita hnya mampu redha dgn ketentuanNya. jgnlah kita berdalih seandainya org yg kita cintai itu bukan milik kita pd suatu hari kelak. tdk perlu menangisi pemergian org yg kita sayangi dan cintai. Allah itu maha adil. setiap yg berlaku, pasti ada hikmah disebaliknyaaa.


tk semestinya kita kehilangan org yg baik, kita tk akan dpt org baik lg. malah kita dianugerahkan org yg lbh baik dr yg kita knl. Allah syg semua umatNya. kita hnya mampu berusaha, Allah yg menentukan segalanya.


apakah tugas kaum hawa? memujuk kaum adam. bukannya kita lg jg batu api kaum adam agar kaum adam bergado. apakah tugas kaum adam? membelai kaum hawa dan melindungi insan yg lemah dimuka bumi ini. bukannya mendera dan sebaliknya.


tahukah kaum adam bahawa hati wanita selembut sutera yg ditiup angin. malah lg lembut drpd itu. sekali hati wanita dilukai, lukanya memberi kesan smp bila2. bkn senang nk mengubati hati yg lembut ni agar pulih dgn baiknya. tdk semudah ABC lelaki2 diluar sana. belajarlah utk membelai, melindungi dan menjaga hati kaum wanita. begitu juga dgn kaum wanita, tk semesti lelaki shj kne jaga hati kita, saling menjaga itu lbh elok.


sesuatu perhubungan itu akan kekal lama sekiranya kejujuran, kepercayaan dan saling menjaga antara satu sama lain. bukan mudah utk melupai apa yg dh terpahat dihati dan dgn mudah utk memahat sesuatu di hati. jatuh cinta mengambil masa 1jam shj. tp, utk melupakan mengambil masa seumur hidup. jadi, siapa pun pasangan kita, redha lah ;)


kita hnyalah makhluk kecil yg bernyawa di atas muka bumi terbentang luas sementara ini.
redha itu ikhlas. pasrah tu menyerah.

Sunday, February 19, 2012

EGO menguasai diri.

Assalamualaikum peeps ;)
sihat ke tk sht ni? i mcm biasa la. tk sht. demam, selsema, batuk tk baik2 lg nihh. cano nk buek ntahh. tk dapek den nk nolong nye haaa. btw uols, i dh mengarang blog ni td. tp, dlm suasana mengarang entry ni, i sibuk duk tukar2 browse. kjp tgk FB, kjp tgk burung biru, skali TERtutup browse yg i tgh mengarang. pnya la stress kan. rs nk menjerit pn ada. dhla pjg i menaip. nw, rs dh hilang idea sikit. iskkk ;/


okay guys. entry i kali ni nk ckp psl EGO. selagi kita bergelar manusia sikap ego tu tkkn lari dr diri seseorg. semua manusia ada sikap ego tuhh. cuma reti kawal atau tk jer. mcm i pn ada sikap ego. dlu i ego teramat sangat. smp la i bersama dgn zhu selama 2thn 5bulan. dia ajar i utk kurangkan sikap ego, baran, dan setia. i admit yg i mmg panas baran. ikt prangai my ibu. ibu i panas baran skit. tp, i byk. huhu! bila i dh putus dgn zhu, prangai lama i dtg blk. ego, baran, dan player. smp la i knl dgn seorg lelaki dikenali sbg Ash. dgn dia pn i still ego, baran, dan player. player bkn i couple dgn semua org. bknla i rmai scandal. cuma i suka berkawan dgn lelaki. i mmg rmai kwn lelaki. tk dinafikan. time i dgn Ash ego i mmg tgi sgt sgt. smp la Ash mula menjauhkan diri dr i dan ada perempuan lain. time tu br i sedar yg i kne ubah sikap i. tp, semuanya dh terlambat. smp la kitorg break. i keep trying until now. tkde org th yg i cuba utk berubah. org sekeliling i hnya nmpk i ni ego, ikut kepala sndiri. i tk ksah pn apa org nk ckap. pekak kan telinga jerrr. mmg itu cara i.


wahai manusia2 diluar sana. mmg tk salah ada sikap ego, mmg sikap ego tu ada dlm diri masing2. tp, cuba kawal perangai tuhhh. klau anda tk cuba ubah prangai anda, percaya ckap sy, anda akan kehilangan org yg anda syg. berkorban utk org yg kita cintai tk salahkan? menyesal kemudian tk berguna. menyesal sekarang mngkin blm terlambat. kerana sikap ego kita kehilangan org yg kita syg, kerana sikap ego kita dibenci org sekeliling, kerana sikap ego jgk mkn diri kita sndiri.


jgnla terlalu ego wahai manusia2 sekalian. klau anda ada buat salah, ringan2 kan lah mulut utk meminta maaf. atau sekiranya anda tkde buat salah pn, tk salah kan ringankan mulut utk minta maaf? jgnla nk ikt kepala sndiri jer. jgn terlalu keras kepala. kelak memakan diri. jgnla terlalu nk iktkan perasaan. tk kira wanita ataupun lelaki. dedua sama jerr. kau kata aku, aku kata kau. last2 bergado. masing2 tuding jari. salah seorg msti mengalah klau nk sesuatu hubungan tu kekal lama. kadang2 ego blh merosakkn hubungan jgk. sb terlampau ego, sanggup kehilangan org yg kita syg. pdhl dlm hati tknk, tp, oleh kerana ego, nk jaga martabat, mulut kata 'YA'.


pengajarannya adalah saling bertolak ansur dan kurangkan sikap ego. itu lbh baik. cya uolss :*

Saturday, February 18, 2012

Korea korea korea.


Assalamualaikum uols ;)
lama dh i tk update blog kan kan kan? kpd yg tk prasan tu, tk pelik la bg uols. tp, bg pembaca setia CFS, itu agak pelik knp i tk update blog dlm beberapa hr ni. uols apa khabar semuanya? sihat? i demam pulekk. blk Malaysia trus demam. dr dkt Korea lg demam. huhu! opsss! terbagi clue pulekk. so, uols dh th la kan knp i tk update blog ;)
family vacation uolss. Korea was so awesome. uols must go there and feel what im feel it. haigo! korang percaya tk penduduk di South Korea saje ada dlm 45million? mcm tk percaya kan? blm North Korea lg. Malaysia pn br ada 2million jmlah penduduk disini. pdanla rmh di Korea majoriti apartment. i dh pelik knp tkde rmh teres. sgt2 sesak jalan mereka. yg naik subway train pn rmai. train pnya la luas dan pjg. isk isk! eh eh! intro dh crite semuanya? lek luhhhh! ada gmbr nk dikongsikan bersama.


ehem ehem! ni gmbr setibanya di LCCT Airport. sementara menunggu masa utk masuk, lepak minum2 dulu lah kann cite dia. time ni mmg tk tenang la i dduk lepak minum. sb i P hari kedua. alahaiii ! mmg spoiled my mood lah kann :3


hehe! menunggu di dalam. tgu smp la flight D0507 dipanggil utk masuk ;)


okay! selesai minum semua, dah bersedia utk berlepas ke Korea. ouchh! time tu prasaan sgtlah excited. sb nk prgi tgk negara org kann. tmbh i fanatic Korea. lg la excited kan. ni la muka excited i utk ke Korea. HAHA


ni meal i ketika dlm kapal terbang. nasi lemak Pak Nasir. dlm keadaan lapa, sedap tk sedap, makan jerr. lps mkn, apa lg. cr toilet la kan. sb dh minum air. ddk dlm kapal terbang dhla 6jam. mau lenguh punggung ni haaa.


haaa! tu dia setibanya kami di Incheon International Airport. bykkan beg? msti la byk. yg prgi pn rmai. dlm 15org. semuanya ppuan. kecuali seorg saje lelaki. nk th sapa? nt kan gmbr seterusnya ;)


gmbr seterusnya akan diupload sekali gus. sorry la. i short memory skit. so, tk blh cerita dgn detail. huhu! tp, setibanya kami di Korea, first2 igt mmg tk sejuk sgt. skali, kluar dr airport, mmg tbaik la cite dia. menggigil2 la cite dia kan. time nk letak bagasi dlm perut bas, i bukak baggage i dlu utk amik coat n snowcap before bergerak ke Nami Island. Nami Island mmg superb comel. rmai couple jer prgi situ. so sweet kot tmpt dia. pdanla Winter Sonata shoot dkt situ. mmg kne dgn temanya.


Selepas prgi ke Nami Island, kami makan2 ni mana ntah. i tk th nama tmpt. tp, i makan Ramyun. wohoo! i pnya kumpunan dr i dgn Ash lg. tk sangka dpt jgk lps kumpunan. Ramyun bhs Korea. klau dkt Malaysia, Maggi la. tp, berbeza dgn kita pnya. Maggi kita biasa. Ramyun dorg ada mcm2. tp, mmg sedap. mmg nikmat makan dlm periuk. yummy!


selesai makan Ramyun, kami ke destinasi seterusnya. ke mana yer? dkt kwsn Nami Island jgk. dh sejuk2, perut pn mula la nyanyi ala dongdang sayang. apa lagi. sapedek dulu lah kann. nk th mkn apa? mkn Kimchi dgn Nasi Kepal. wohooo! mmg sedap la. tp, klau org tk biasa, mmg tk lalu makan tgk mknn dorg. pdanla org Korea sihat2 belaka, mereka hnya makan sayur, dan berjalan kaki setiap hari. klau sapa nk kurus, blhla ddk Korea selama sebulan :D


setelah perut semua memboyot, kami ke destinasi berikutnya. ke mana pulak la Mr. Steven Ko nk bwk yer. mcm biasa, nama tmpt tk th. tp, belajar buat Kimchi dan kemudian amik gmbr memakai bj tradisional org2 Korea. tmpt belajar buat Kimchi n amik gmbr memakai bj tradisional org Korea adalah 1tmpt. tu yg skali jer prgi. hikhik! paling best lps amik gmbr tu, org yg jaga situ pgl Faris Naufal 'Handsome Boy'. slang dia lain gila kot dgr. klaka + kne dgn suara garau aunty tuhhh. comel jer slang aunty tuhh.


lps pnt bergambar, kami singgah di tmpt yg sgt relax. mmg tmpt tu utk tenangkan fkrn. mcm taman laaa. tkde dlm package pn. tp, Mr. Steven bwk kami kerana kami kelihatan letih sekali. smp ttdo semua org dlm bas tuh. bwk ke tmpt tu dan menikmati kopi di kdai Natuur Coffee. i tk minum pn. sb i tk suka kopi. i dgn Arra prgi tmn dkt blkg kdai tuhh. apa lg, kata GIGAM kan. snap jela kje kami :D


selesai semua segar, kami ke Crown Hotel utk check in dan tido. huwaaa! sgt sgt letih yer uols. jadual mmg pack hbs. lgpn, dr satu tmpt ke satu tmpt amik masa yg sgt lama. lbh kurang 1jam or 2jam nk ke tmpt yg menarik. tu yg sempat tido dlm bas. i yg tk reti letih pn blh ttdo. tmbh lg org yg reti letih. LOL ! eh eh! lupa plak. sblm blk hotel, kami singgah makan di Taj Palace. satu2 nya restoran india yg halal. mknnnya sgt sedap! tp, mahal wooo! makan simple jer. ayam tandori, dal, n mcm thousand island tu. tp, total semua rm600 duit Malaysia. haigo!


pada hari kedua i di Korea, seawal 9a.m Mr. Steven amik kami di hotel utk prgi ke tmpt yg ingin dituju. tmpt yg ingin dituju adalah Namsan Cable Car. tmpt ni mmg semua org pn th la. itu pn klau org tu fanatic dgn drama Korea. Namsan Cable Car ni tmpt BOF blakon. Lee Min Ho tulis nama nya dgn aweknya dlm Cable Car tuhhh. sorry, i lupa nama heroin dlm crite tuhhh. HUHU! mmg i lama la ddk situ. sb naik N Seoul Tower. N for Namsan. tgk apa yg patut dlm tuhh. mmg cntik dlm lif N Seoul Tower tuhh. tk bosan la klau naik lif sementara nk smp ke N Seoul Tower. selepas belek-membelek apa yg ada dkt atas tuhh, kami turun semula ke bwh. semua sibuk bli souvenior dkt N Seoul Tower Souvenior Shop. i sibuk bergmbr dkt tmpt padlock byk2 tuh. dlm crite apa i tk igt. tp, tmpt tu mmg i nk sgt prgi. i wish i can come back another year with my husband n put couples padlock at N Seoul Tower. seriously byk gila padlock couples. smp berkarat pn ada. pnya i gembira sb akhirnya dpt jgk bgmbr dkt tmpt tuhh. mmg i idam2 kan kot. i amik guna polaroid camera pn ada. sb nk buat kenangan ;)


kemudian kami ke tmpt apa ntah nama. ala2 tmn tau. tp, tk th apa dia. tp, area dongdaemun tk silap. igtkn turun nk shopping. rupanya lepak situ sementara nk tgu Nanta Show. Nanta Show tu berkaitan dgn kitchen la. tp, serious klakar. HAHA! ibu i slalu cpt bosan n akan tido. tp, dlm teater tuh, ibu i tk tdo langsung. sb klakar sgt. wlpn tk fhm bhs mereka, tp, fhm jalan crite dgn gaya2 mereka jer. show ni sgt kreatif. alat muzik mereka menggunakan barang2 terpakai jer. contoh mcm periuk, tong air, n mcm2 lg. klau uols dtg ke Korea, try la tgk Nanta Show. tk menyesal dan tk rugi la buang duit.


selesai show tu, kami ke dongdaemun utk shopping. haaa! itu permulaan shopping yer. Mr. Steven bwk kami ke kdai It's Skin. tax free wooo! mmg shopping barang makeup sakan la kan cite dia. i suka melaram plakk :D


setelah semua suka bershopping. kami pulang ke hotel. pd mlm tu mmg i, ibu, n Arra berancang nk ke dongdaemun blk utk shopping apa yg ptt. sb ptg tu tk smpt pusing kerana ada sesetengah org plh handbag terlampau lah lama. smp tk sempat. so, kami bertiga dgn senyap2 nya prgi tnpa memberitahu yg lain. kerana tkt mereka kecil hati sekiranya prgi tnpa mengajak. i mmg suka style jalan tk suka rmai2. sebilik 3org, mmg ngam lah kann. kami tnya counter hotel mcm mn nk ke dongdaemun. dan kami jalan2, skali sesat. then terjmpe subway train mereka. alhamdulillah, akhirnya jmpe subway train mereka. pengalaman tk dpt dilupakan. maklum lah, first time naik train mereka. iktkan dr stesen kami nk ke dongdaemun 2stesen je. tp, kami mengundur ke blkg pulekk. tnya org kje train, kami salah tmpt. dan kne kedepan dan tempuh 5stesen. bayangkan lah. jauh tk jauh kamu mengundur ke blkg. HAHA! nasib kami mmg baik kerana ada je org membantu utk tnjuk ke dongdaemun market. mmg sgt kebetulan. ada yg bhenti dan tgk kami dr blkg. igtkn nk ragut ke apa. rupanya nk tego nk ke mn. cuma tk reti ckp english je. dh smp, apa lg, jalan2 tgk apa yg nk dibeli. dpt apa yg nk dibeli, apa lg, kami kebekuan disana yer. kaki smp naik kebas. dan kejar masa sblm pkul 12 jgk. sb train tutup pkul 12. dongdaemun market ni mcm uptown kt tmpt kita la. cuma, dorg 1tmpt jer. tp, bsr teramat sgt. dh pnt, kami bjalan laju utk menuju ke train dan blk ke hotel. alhamdulillah, smp dan trus tido. sb esknya nk kne bgn awal utk breakfast cafe hotel. huhu!


pd hr ketiga selepas breakfast, kami ke istana museum mereka. sgtla luas dan klasik. air yg ada dkt tasik istana tu beku yer. air longkang yg kecil tu pn beku. haigo! bayangkan lah sejuk tk sejuk. setelah jalan 1istana. kluar utk tgu bas kami dan sempat jgk i bergmbr dgn police Korea. auwwww! polis dia pn hensem2. haizz -.-
mmg i cuci mata la dkt situ. ibu i pn cuci mata. aummm! bas pn dh smp, kami ke 1kdai korea. nama apa tk th. tp, utk mkn tgh hr. menu lunch kami pd hr ketiga ada seafood. tomyam org korea buat mmg sedap. rs mcm ddk dkt thailand pn ada. tp, yg buat i tk lalu sb dia letak tauhu taufufa tu. i tk suka tauhu. mmg i hirup kuah dan makan isi jer. telur paling cpt hbs. sb mnt :D
nasi dia ala2 pulut hitam tuh. ada biji2 hitam. tp, sedap bila dimakan dgn tomyam tu. superb lah kann. dh selesai makan, kami ke Amethyst factory. aumm! ibu tk th nk prgi situ, klau th, bwk duit RM byk kot. sb batu2 Amethyst cntik sgt. dan hrga pn WOW lah kann. i dpt 1cincin Amethyst. comel je i pnya. mmg klau pencuri nmpk pn tkkn ragut. sb bkn emas kuning, tp, emas putih cmpur batu Amethyst. setelah shopping dkt Amethyst factory, kami ke nandaemun. nandaemun ada apa? ada barang lah. luas, murah, dan mcm2 plhn ada. utk nandaemun, tkde apa nk diceritakan selain shopping lah kan. tamat report utk hr ketiga.


pd hr keempat, kami breakfast dlm blk kerana tk sempat utk menunggu breakfast di hotel. flight kami pd pkul 845a.m. mn sempat nk breakfast kt bwh. cafe hotel bukak pkul 7a.m. kami check-out pkul 530a.m. mmg gelap gelita lg. subuh hr kami dh gerak. huhu! mata pn ada sedikit mengantuk. sb makan ubat selsema dan panadol tkt demam. hikhik! smp Incheon International Airport, i online skjp, dan trus menunggu didalam. tamatlah laporan i di Korea.


Korea trip it was superb awesome. uols must try go there. i jatuh cinta dgn negara diorg. sb terlalu bersih dan tk tkt utk kluar mlm ikut jalan blkg ;)
seperti yg dijanji kan. gmbr yg hendak dikongsi bersama.





















cya next entry guys :*

Sunday, February 12, 2012

10 tips bagaimana nk jd pasangan yg baik.

Assalamualaikum peeps ;)
sebelum I berangkat ke Korea mlm ni, I nk update 1 blog before prgi. hehe! flight pkul 11mlm, tp, 5lbh dh bertolak dr rmh. sb my abh hntr I dgn ibu ke KL sentral je. kami naik klia express. doakan kami selamat prgi, selamat pulang yerr ;)
okay. lupakan psl tuh. setiap manusia dimuka bumi ini mendambakan utk menjadi pasangan yg terbaik buat pasangan anda. moga info yg I dpt, dpt memberi sedikit impak kpd anda semua.


1) Terima seadanya
Jangan cuba untuk mengubah pasangan mengikut kemahuan anda. Ingat, pasangan yang anda kahwini atau cintai itu adalah pilihan anda sendiri. Jangan terlalu dambakan kesempurnaan. Terima segala kekurangan kerana tiada manusia yang sempurna. Cuba fikirkan kebaikan pasangan daripada terus memikirkan kekurangan dan keburukannya.


2) Berkomunikasi secara terbuka
Jangan selalu membuat andaian mengenai perasaan pasangan anda. Adalah lebih baik mengajak pasangan untuk berbincang secara terbuka mengenai segala hal. Belajar untuk mengekspresi perasaan dengan cara terbaik supaya pasangan memahami anda ketika anda marah, terluka, tersinggung atau gembira. Ucaplah kata sayang sekerap yang mungkin walaupun kadangkala ia dianggap keterlaluan. Tetapi itulah yang mahu didengar oleh pasangan. Sikap mendiamkan diri adalah sesuatu yang patut dielakkan.


3) Aktiviti bersama
Aktiviti bersama mampu merapatkan perhubungan. Carilah sesuatu yang boleh dilakukan bersama. Misalnya, menonton video di rumah atau menonton wayang seperti waktu bercinta dahulu. Anda perlu berhati-hati jika anda lebih gemar untuk bersama rakan-rakan melebihi pasangan anda. Ini kerana itu adalah petanda yang tidak baik.


4) Tunjukkan cinta anda
Setelah berumah tangga, ramai yang kurang mengambil perhatian mengenai perihal hati pasangan. Ramai yang berkata ‘sudah kahwin untuk apa romantik lagi’. Itu adalah tanggapan yang salah. Rasa cinta dan sayang tidak ada salahnya jika diluahkan dengan sejambak bunga buat isteri atau makan malam romantis untuk suami. Menunjukkan rasa cinta secara berterusan kepada pasangan adalah sesuatu yang mampu mengekalkan perhubungan pada tahap yang selesa.


5) Kawal perasaan
Apabila marah atau ada hal yang mengganggu anda, cubalah bertenang dan bertanya kepada pasangan. Elakkan tuduhan melulu dan meninggikan suara kerana ia hanya akan membawa kepada pergaduhan. Pasangan akan menghargai jika anda bertenang dalam menghadapi sebarang situasi.


6) Jangan ungkit kisah lalu
Berhentilah mengungkit masa lalu yang negatif. Tidak ada sesiapa mahu mengingati kesilapan yang mungkin merupakan kenangan pahit atau memalukan. Jangan jadikan kesilapan lalu pasangan sebagai senjata setiap kali berlaku pertengkaran.


7) Kurangkan rasa cemburu
Setiap individu tidak boleh lari daripada pasangan cemburu. Namun, cemburu yang keterlaluan patut dielakkan kerana ia boleh mencetuskan pergaduhan dan rasa tidak selesa pada diri sendiri. Hubungan cinta harus dibina atas dasar percaya kepada pasangan.


8) Jaga komitmen antara satu sama lain
Elakkan membuat janji yang tidak mampu dipenuhi. Jika berlaku, ia akan menyebabkan pasangan kurang menghormati kita. Menjaga kepercayaan merupakan komitmen dalam satu perhubungan yang sihat. Apabila pasangan merasakan anda mula mengabaikan komitmen, maka bersiap sedialah untuk kehilangannya.


9) Jujur
Jujur adalah perkara yang paling penting dalam perhubungan. Jangan sesekali menipu pasangan kerana ia adalah antara punca utama sebuah perpisahan. Kejujuran yang dimaksudkan adalah kejujuran untuk mengungkap perasaan kita terhadap pasangan. Jika terluka, katakan bahawa anda terluka. Katakanlah dengan tenang tanpa perlu meninggikan suara.


10) Beri layanan terbaik sepanjang hidup
Layanlah pasangan anda seperti sebelum berkahwin. Jika dahulu jalan berpimpinan tangan, pimpinlah tangan pasangan setelah berkahwin. Ramai pasangan cenderung untuk mengabaikan keakraban perhubungan selepas berkahwin kerana lebih tertumpu kepada keperluan keluarga atau anak-anak.


selamat mencuba ;)

Saturday, February 11, 2012

hargailahhhh ;)

Assalamualaikum peeps ;)
Buat apa jer tuh? I nk wish morning blh? ohmy! I ddk dkt mn ni br nk wish morning? tk elok btlla prangai I ni. patut dibuang yerrr :D
Okay, lupakan psl tabiat buruk I. Nw kita ckp psl insan2 di dunia ini. Setiap insan didunia ni nk dihargai. tk kira la dihargai oleh siapa pn. oleh kwn, family ataupn insan yg dicintai. setiap insan ada perasaan kann. menipu lah tkda prasaan. prasaan ni mcm2 mksd. prasaan ingin th, prasaan ingin disayangi dan mcm2 lagi.


Bayangkan anda mencintai seseorang tetapi orang itu tidak mencintai anda, tentu menyakitkan. Tetapi, anda lebih kecewa apabila anda mencintai seseorang tetapi tidak mempunyai keberanian untuk memberitahu apa yang anda rasakan.


Percaya atau tidak, anda memerlukan seminit untuk tertarik kepada seseorang, sejam untuk menyukai seseorang, sehari untuk mencintai seseorang tetapi mengambil masa seumur hidup untuk melupakan seseorang yang anda cintai.


Mungkin Tuhan sengaja menemukan kita dengan seseorang yang tidak sepadan sebelum kita ditemukan dengan orang yang sehati sejiwa. Justeru, apabila kita bertemu dengan orang yang tepat, kita akan mengetahui betapa berharganya anugerah itu.


Cinta adalah ketika anda dibuai perasaan, kesabaran dan romantis dalam suatu hubungan serta mengetahui bahawa anda amat mengambil berat mengenai si dia.


Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika bertemu seseorang yang sangat bererti bagi kita, namun akhirnya kita terpaksa membiarkan dia pergi. Ketika pintu kebahagiaan tertutup, yang lain terbuka.


Tetapi kadangkala kita menatap terlalu lama pada pintu yang tertutup itu sehingga kita tidak melihat pintu lain yang terbuka untuk kita.


Teman yang terbaik adalah individu yang sentiasa berada di sisi, berasa seronok ketika bersama dan dia tidak pernah mengatakan apa-apa selain tetap menyokong anda dari belakang.


Memberikan seseorang semua cinta tidak pernah menjamin bahawa mereka akan mencintai anda.


Jangan mengharapkan cinta sebagai balasan, tunggulah sampai cinta itu berputik di dalam hatinya. Tetapi jika tidak, pastikan dia tumbuh dalam hatimu.


Ada hal yang sangat ingin anda dengar tetapi tidak akan pernah anda dengar daripada seseorang yang anda sukai. Tetapi jangan sampai anda menjadi tuli walaupun tidak mendengar luahan hatinya.


Jangan pernah mengucapkan selamat tinggal jika anda masih ingin mencuba. Jangan menyerah selama anda berasa masih ada harapan. Jangan pernah berkata anda tidak mencintainya lagi walhal tidak sanggup membiarkan dia pergi.


Cinta datang kepada mereka yang masih mempunyai harapan walaupun sering dikecewakan. Cinta hadir kepada mereka yang masih mempercayai, walaupun kerap dikhianati. Cinta juga menghampiri mereka yang masih ingin mencintai, walaupun berulang kali disakiti dan kepada mereka yang mempunyai keberanian serta keyakinan untuk membina kembali kepercayaan. Janganlah mudah berputus asa.


Jangan melihat daripada wajah, itu boleh menipu. Jangan melihat kekayaan, itu boleh luput. Berharaplah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum kerana sebuah senyuman dapat membuat hari yang gelap menjadi cerah.


Berharaplah anda bertemu seseorang yang dapat membuat anda tersenyum. Ada saat dalam kehidupan apabila anda sangat merindukan seseorang, ingin menemui dan memeluknya.


Berharaplah anda dapat mimpikan si dia, pergilah ke mana saja anda ingin kunjungi, jadilah sesuai dengan keinginan anda kerana anda hanya hidup sekali dan satu kesempatan untuk melakukan apa diinginkan.


Semoga anda memperoleh cukup kebahagiaan, cukup dugaan untuk membuat anda kuat, cukup penderitaan untuk membuat anda menjadi manusia yang tabah dan cukup harapan untuk membuat kamu berbahagia.


Selalu letakkan diri pada posisi orang lain. Jika anda berasa itu menyakitkan, mungkin ia akan menyakitkan orang lain.


Orang yang bahagia tidak perlu memiliki yang terbaik dalam segala hal. Mereka melakukan yang terbaik dalam segala hal. Kebahagiaan bukan bagi mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang mencari, mereka yang mencuba.


Cinta bermula dengan senyuman, tumbuh dengan kemesraan dan berakhir dengan air mata. Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang dilupakan, Anda tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan hingga anda melupakan kegagalan dan rasa sakit hati.


Ketika lahir, anda menangis dan semua orang di sekeliling tersenyum. Hiduplah dengan hidupmu, justeru ketika anda meninggal dunia, anda satu-satunya yang tersenyum dan semua orang di sekeliling menangis ;)

Friday, February 10, 2012

sejauh mana kita KENAL pasangan kita?


Assalamualaikum pembaca semuaaaaa ;)
sorry la. i agak blur skit ni. hehe! al maklumlah br bgn tido. blur2 kjp :D
okay. topik kita hrni agak menarik jgkla yer. tkla menarik sgt, tp, menarik jgklaaa. setiap bnda yg hidup atas muka bumi ni msti nk ada pasangan btl? bintang pn reti nk ada pasangan. tmbh kita manusia yg ada akal fikiran yg berfungsi dgn eloknya kann.


Pasangan adalah orang yang selalu anda banggakan, tapi bagaimana jika anda tidak mengetahui karakter pasangan anda tersebut. Itu bisa menyulitkan anda bukan. Apalagi ketika anda di hadapi masalah yang begitu rumit dengan nya. kali ini saya akan sedikit membahas mengenai cara mengenali pasangan anda.
Dalam kehidupan kita butuh interaksi satu dengan lain. Pemahaman akan sifat satu dengan yang lain nya pun dibutuhkan keseimbangan. Untuk itu kita juga harus mengenal karakter dari masing-masing pasangan agar tercipta hubungan yang harmonis.
Telah banyak riset yang mengatakan penyesalan datang di akhir cerita. Itulah yang terjadi pada satu hubungan tanpa pengetahuan diri dari masing masing. Berbicara tentang hubungan, manusia umumnya selalu ingin memiliki hubungan baik antara satu dengan lainnya. Karena itu dibutuhkan suatu perkenalan. Perkenalan ini mengacu kita untuk bersapa satu dengan lain. Karna kita akan lebih mengetahui nama, minimal alamat dan status sosial nya. Akan ada banyak perceraian juga jika suatu pernikahan tanpa di dasari perkenalan hati dari pasangan satu dengan lain nya. Alasan dasarnya biasa dengan adanya pacaran terlebih dahulu.
Bagi kaum wanita terutama yang biasa selalu ingin di mengerti, selalu ingin di sayangi akan lebih mudah di kenali lawan jenis mereka tetang sikap mereka yang seperti ini. Karena sifat wanita pada dasarnya sama. Yang agak sulit ialah memahami sifat dari para pria dewasa ini. Jika kita sudah mendapatkan pasangan yang sesuai dengan semua kriteria fisik yang kita inginkan, terkadang kita lupa untuk mengenali semua sifat dalam dirinya yang ia miliki. Apakah baik atau buruk. Sekarang kita akan berbicara tentang suatu hubungan yang lebih serius. Hubungan yang serius awalnya pun ditandai dengan suatu perkenalan sederhana. Bagaimana kita memahaminya, bagaimana kita mengenalnya, bahkan cara berjalan nya pun dapat kita kenal. Mengenal seseorang bukan hal yang mudah. Butuh beberapa waktu yang lama, bisa setahun atau parahnya sampai bertahun tahun pun sifat aslinya masih bisa tertutup rapat.
Dalam pernikahan misalnya, seorang suami harus benar-benar faham akan watak istri nya tersebut. Karena umumnya seorang pria dalam mencari seorang pasangan hidup akan lebih detail dalam penyeleksian. Karena buat pria dewasa, mereka akan mencari istri yang benar-benar dari orang baik dengan bebet dan bobot yang baik pula. Sedangkan sebagai kriteria pacar, mereka akan mencari pacar seorang wanita yang bisa di ajak bersenang senang. Walaupun tidak semua pria tidak seperti di atas, tapi kebanyakan pria mengidentifikasikan nya seperti demikian. Dan bermain dengan semua itu, pria akan mencari pasangan hidup atas dasar cinta. Yang apabila tidak ada suatu cinta, rasanya suatu pernikahan akan terkesan sebagai suatu keterpaksaan bukan sebagai ikatan cinta yang suci dan tulus. Awalnya karena cinta inilah, maka kita bisa menerima semua kekurangan yang pasangan kita miliki. Dan menerima pula segala kelebihan yang bisa diartikan hadiah atas dirinya. Karena buat mereka, karena cinta yang ada, semua kekurangan dan kelebihan itu tak kan menjadi suatu masalah yang dapat memicu emosi sesaat.
Lalu bila pernikahan sudah terjadi, apalagi yang harus di perbuat? Selain kita harus bersikap sabar dan selalu menerima kelebihan dan kekurangan masing-masing dari pasangan hidup kita. Karena dalam pernikahan pun masih banyak perkenalan satu dengan lain tetap terjadi. Kita pun harus juga memberikan yang terbaik untuk pasangan, sebagaimana pasangan memberikan semua yang terbaik untuk kita. Misalkan suami bekerja keras di luar rumah untuk istri, istri pun dengan senang hati membantu pekerjaan rumah, dan bila suami pulang ke rumah, hendaknya satu senyuman manis dapat di terima sang suami. Karena buat suami senyuman adalah kado yang paling indah di saat masa letihnya. Walaupun pada kenyataan nya pekerjaan rumah itu bukan tanggung jawab seorang istri. Karena tugas istri hanya lah melahirkan dan membesarkan anak-anak nya serta menjaganya. Dan pekerjaan rumah itu harus diselesaikan bersama.Setelah memberikan yang terbaik untuk masing masing pasangan tanpa beban, kita pun harus tetap berkomunikasi dengan baik terhadap pasangan kita. Sehari-hari di rumah gunakan bahasa yang baik, tetap bicarakan masalah anak dengan saling bertatap muka. Atau masalah pekerjaan bagi suami yang terbuka pada istri. Mintalah pendapat atau saling bertukar pikiran tentang sesuatu. Misalnya bagaimana anak akan melanjutkan sekolah, dimana seharusnya… Semua dapat dibicarakan dengan baik tanpa harus menyinggung perasaan satu dengan lainnya. Bila terasa kurang komunikatif dengan bahasa yang sederhana seperti itu, coba gunakan bahasa tubuh yang indah. Karena bahasa tubuh yang keluar dari dalam lubuk hati sanubari dapat meluluhkan perasaan seseorang agar lebih melihat apa yang kita rasakan. Dekatkan badan kita ke badannya, lalu tatap matanya seraya ia pun memberikan tatapan yang sama, lalu ajak lah ia berbicara apa yang ingin anda sampaikan. Karena dengan seperti ini pasangan akan lebih mudah mendengarkan apa yang kita sampaikan.Dengan demikian keharmonisan akan terjadi dari dalam diri masing-masing. Mencintai akan sangat susah bagi seseorang. Tapi bila dicintai dengan tulus dan sepenuh hati cinta itu akan tumbuh di hati dengan sendirinya. Jadikan hubungan timbal balik dalam urusan rumah tangga yang baik, agar tercipta suasana yang baik pula dalam urusan rumah tangga. Jangan sampai karena belum adanya pengetahuan tentang diri masing masing membuat pernikahan yang tulus ini di nodai dengan kata-kata perceraian.


Thursday, February 9, 2012

Romantic Love poems for HIM

Love is
Love is a flower in the spring.
Love is the reason birds sing.
Love is a rainbow in the sky.
Love is a colorful butterfly.
Love is a beautiful summer day.
Love is what shows us the way.
Love is the one so calm at night.
Love is a star that shines so bright.
Love is going to last forever.
Love is the reason we should be together.

First love
You should hate me for what I did to you
but I learned that life is too short
to hate so forgive them.
The hardest thing is to forgive someone you love
but if you love them and not forgive them
that’s not love at all.

12 beautiful things!
when you take 11 red roses
and stand in front of a mirror
you will see 12 of the most beautiful
things in the world!

“my worth”
I’m worth all things that
money can buy .
I’m worth all the respect
I’ll get till I die.
I’m worth the world -
each country, each state.
I’m worth each diamond,
each color, each shape.
I’m worth more then cars
driving around.
worth more then the sun
when it’s up or when it’s down.
I’m worth more then each one of those
stars in the sky
I’m worth it, because I’m worth it
in your eyes.

Courageous Cruelty
I won’t tell if you don’t.
So, if you won’t tell then I won’t.
Deal?
Let’s shake hearts.
Did she see you park in front of my house?
No! He didn’t see me re-buttoning my blouse!
You left your boxing under my pillow.
Ooops! I’ll get my toothbrush some time tomorrow.
..Only Lust; a.k.a Illegal Love…
Courageous Cruelty as to a Worldly Dove…

“Give it a Chance”
Passion, love, and romance, shouldn’t we all give that a chance.
Chance! a chance for romance…….
A chance to love again, or meet that special friend.
A chance to share what we all love most,
that candle light dinner, with a toast.
So give me that chance, to give you passion, love, and romance.
And we can’t forget to end the night with that special dance.

Love
two stars in the sky can’t disappear
two persons that were once in love
will never be forgotten
love is a word that many lips can say
but few hearts can feel.

Me and You
Always remember…
I love you baby
Always remember…
I didn’t say maybe
Always remember…
I’m here forever
Always remember…
I’ll leave you never
Always remember…
I love you
Always remember…
you love me too

Black-Hearted Bliss
I could talk to you for hours with my kiss.
I could tantalize your senses with my lips.
Our significant others are totally oblivious to our forbidden bliss.
Could we write to each other for a while with our tongues?
Could we let our infidelity go unsung?
I feel less guilty for our Dark Exctasy knowing that I’m not the only one.

How Do I Know I Love You?
How do I know I love you?
Even though we’re far apart
You’ll always be here in my heart.
Through thick and thin we’ve been through
You know I’ll always be with you.
As you hold me in your arms
And also tease me with your charms,
I know you’ll always comfort me,
And that is how I want to be,
In a paradise for two,
That’s how I know I love you!

Sealed Pages
Like a book I wait to be opened, to be read,
To be liked for who I am, not what I look like
or what people have said
Will I be kept and loved or tossed back on the shelf?
No worry, because I know now you will always love me yourself
I’m always here in any way you need,
When you need to talk, cry or just open me up to read

Love is
love is the light that brightens the day
love is the hope that guides the way
love is the quiet that shares the silence
love is the ears that hear the snoring
love is the time when life is boring
love is you

why
sweet baby girl in heaven above,
God sent you to us with much love,
not knowing what pain it would cause.
I deal with it just because
the few moments I had you in my arms,
will last me till the end of time.
till I see and know you were really mine.

my search
From the peak of the highest mountain
I stood and gazed upon the world
In search of to share my abode with me
I looked from the east to the west
I searched from the north to the south
I wept because I could find no one
No one to call my own
I looked upwards at the sky
I found you on the chords of the rainbow
gazing down at me. Smiling
You stretched your hands and reached out for me
You took me from the earth to your sky
You gave me a home at your home
A place with you to live with you in love
I am grateful
Thanks my cherubic AngelI saw the rose growI saw roses grow
through hail,
snow,
rain
and beating rays.my love like the rose
will grow<3<3

Tuesday, February 7, 2012

apa erti PERSAHABATAN ??

Assalamualaikum dan selamat malam bloggers ;)
entry i kali ni sgtlah bermakna bg diri i sndiri. i bkn nk tnjuk baik. tp, mmg lumrah kehidupan manusia sememangnya begini. setiap org msti nk ada seorang kwn yg btl2 kita percaya utk kita luahkan segala suka dan duka. time kita menangis, dia menjadi tulang blkg kita utk pulih semula. bkn bila kita menangis, lg buat kita hncur dan trus menangis. itu sgtlah SETAN prangai mcm tu. kwn yg slalu mempertahankan kwnnya sndiri. bkn kwn yg bermuka-muka. kwn mcm tu, blhla uols jauhkan diri.


dalam dunia ni, kita tk punya sesiapa kecuali diri sndiri. tp, dlm kita bersndiri, kita beruntung kerana dikurniakan seorang insan bernama SAHABAT yg memahami kita dlm apa jua keadaan. mmg ssh nk cr ssh senang bersama. 1 dlm 10000 nk jmpe org mcm ni. kwn yg dkt dgn kita bila senang je itu tk blh dipanggil SAHABAT. itu LAHANAT namanya. kpd pembaca, hati2 memilih kwn. dlm dunia ni mcm2 ragam manusia ada. jika kita tersilap langkah, terpesonglah kita.


sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.


bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti. ...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? ?? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.


pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?


dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan? Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan, kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Renungilah.. . terima kasih padamu sahabatku..maafkanl ah diriku kerana selalu silap tafsir terhadap dirimu..


P/S: buat sahabat-sahabatku yang sering terkecil hati kerana perbuatan atau kekasaran bahasaku. manusia sering melakukan kesilapan. antara sedar dgn tk jer. aku memohon keampunan dari kalian. maafkanlah diriku. especially SYASYA YEE ;)
**lambai tgn. jmpe lg bloggers.

Lepakingggg :D

hello uols dan selamat petang ;)
lepak? semua org suka lepak. dlm dunia ni ulat buku mcm mn pn suka melepak. cuma cara masing2 je lain. ada setengah org lepak dgn membaca buku. ada plak shisha. dan ada yg sembang2 dgn teman. mcm2 cara laaa melepak ni. cuma berfaedah dgn tidak jerr. mcm i lepak smlm tk berfaedah la. hu ha hu ha smp dkt subuh. apa kes? cmni la life parents tkde kt Malaysia. HAHA! sementara je semua ni.


rutin i smlm pkul 11 kluar dr rmh setelah my nyah Padel amik i depan rumah. aumm! lps dia amik i, trus pg lepak dkt nz bwh. smpla pkul 2pagi. apakan daya, aktiviti iktkan nk pg karoake. tp, tk jd. sb dh lewat. dia pn hntr i blk then i online. online2, akk ckp dia tgh lepak dkt AFC smp pkul 6pagi. i pn dgn semangat capai tshirt,shawl pkai. trus capai knci kreta then gerak. mn tknya, sensorg kt rmh. boring!


smp2 jer, i ternampak bulan terang. i TERckap 'bulan mlm ni cntik'. lps dr tu mereka2 trus cite psl hntu. katanya tk blh tego 'bulan cntik'. sb lps dr tu nt msti jd pape. dorg cite psl hntu i trus meremang bulu roma. akk i pn sama. dhla i nk terkencing time tu. mmg ajak akk pg tbun w.maju la. itu je yg terdekat. sb tndas dkt kdai tu kotor. tknkla pg. naik kreta pn i rs something jer. mcm takut je. tp, i buang semua prasaan tu. mmg bwk kreta nk ke tbun dlm keadaan gemuruh.


lps blk dr tbun tu, smbung lepak. dorg cite psl hntu lg. mmgla i tpksa lepak lama dkt AFC Corner tu. gara2 tkt pnya psl. last2, pkul 5pg i gerak. tk thn sgt dh mata. mereka semua pkul 6pg br gerak. lps game liverpool-tottenham hbs, mereka blk. bwk kreta pn mcm org apa dh. mmg laju tk hingat la i drive. smbl drive, main msg. cane tk kiri kanan kreta tu. HAHA! i bgth org2 yg i msg tu nk drive blk. last2 mereka tk reply. sb apa? sb mereka pn dh tertido. kihkih!


ni pn i tk ckup tido lg sbnrnya. mlm ni rs nk tido awal. tp, tkley gak. sb nk hntr lappy dkt abg Kensei kitaa. kensei ni kwn abg ipar i la. dia ada crack cs5. sdh tdk tahan menunggu lama lg. tpksa pg gak mlm ni. tkde cs5, i tk blh hidup wooooo. mati kutu dibuatnya. smp dkt kepala i dh tkde kutu la. semua kutu dh mati ;p


i nk mndi dlu ye kwn2. cya next entry. thanks sb sudi membaca. peacee \/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved FarsyaShamsudin