Sunday, February 19, 2012

EGO menguasai diri.

Assalamualaikum peeps ;)
sihat ke tk sht ni? i mcm biasa la. tk sht. demam, selsema, batuk tk baik2 lg nihh. cano nk buek ntahh. tk dapek den nk nolong nye haaa. btw uols, i dh mengarang blog ni td. tp, dlm suasana mengarang entry ni, i sibuk duk tukar2 browse. kjp tgk FB, kjp tgk burung biru, skali TERtutup browse yg i tgh mengarang. pnya la stress kan. rs nk menjerit pn ada. dhla pjg i menaip. nw, rs dh hilang idea sikit. iskkk ;/


okay guys. entry i kali ni nk ckp psl EGO. selagi kita bergelar manusia sikap ego tu tkkn lari dr diri seseorg. semua manusia ada sikap ego tuhh. cuma reti kawal atau tk jer. mcm i pn ada sikap ego. dlu i ego teramat sangat. smp la i bersama dgn zhu selama 2thn 5bulan. dia ajar i utk kurangkan sikap ego, baran, dan setia. i admit yg i mmg panas baran. ikt prangai my ibu. ibu i panas baran skit. tp, i byk. huhu! bila i dh putus dgn zhu, prangai lama i dtg blk. ego, baran, dan player. smp la i knl dgn seorg lelaki dikenali sbg Ash. dgn dia pn i still ego, baran, dan player. player bkn i couple dgn semua org. bknla i rmai scandal. cuma i suka berkawan dgn lelaki. i mmg rmai kwn lelaki. tk dinafikan. time i dgn Ash ego i mmg tgi sgt sgt. smp la Ash mula menjauhkan diri dr i dan ada perempuan lain. time tu br i sedar yg i kne ubah sikap i. tp, semuanya dh terlambat. smp la kitorg break. i keep trying until now. tkde org th yg i cuba utk berubah. org sekeliling i hnya nmpk i ni ego, ikut kepala sndiri. i tk ksah pn apa org nk ckap. pekak kan telinga jerrr. mmg itu cara i.


wahai manusia2 diluar sana. mmg tk salah ada sikap ego, mmg sikap ego tu ada dlm diri masing2. tp, cuba kawal perangai tuhhh. klau anda tk cuba ubah prangai anda, percaya ckap sy, anda akan kehilangan org yg anda syg. berkorban utk org yg kita cintai tk salahkan? menyesal kemudian tk berguna. menyesal sekarang mngkin blm terlambat. kerana sikap ego kita kehilangan org yg kita syg, kerana sikap ego kita dibenci org sekeliling, kerana sikap ego jgk mkn diri kita sndiri.


jgnla terlalu ego wahai manusia2 sekalian. klau anda ada buat salah, ringan2 kan lah mulut utk meminta maaf. atau sekiranya anda tkde buat salah pn, tk salah kan ringankan mulut utk minta maaf? jgnla nk ikt kepala sndiri jer. jgn terlalu keras kepala. kelak memakan diri. jgnla terlalu nk iktkan perasaan. tk kira wanita ataupun lelaki. dedua sama jerr. kau kata aku, aku kata kau. last2 bergado. masing2 tuding jari. salah seorg msti mengalah klau nk sesuatu hubungan tu kekal lama. kadang2 ego blh merosakkn hubungan jgk. sb terlampau ego, sanggup kehilangan org yg kita syg. pdhl dlm hati tknk, tp, oleh kerana ego, nk jaga martabat, mulut kata 'YA'.


pengajarannya adalah saling bertolak ansur dan kurangkan sikap ego. itu lbh baik. cya uolss :*

6 komen2 dari kengkawan:

NoorHafiy Budax Lanun said...

Assalam... ego boleh hilang bila kita kuat melawannya... hehehe

JunnyLyana said...

seriusly, x dinafikan , ego ni sikap yg xbaik ... tpi, bla lnsung xde ego ssh jgk .. bla ego tlbih2 ssh jgk .. --

wanabee said...

Asssalam , :) nice entry ..kalau ada pun ego tu ... kena lah bertempat ..
jangan sampai orang label tak ada perasaan ..
hoho

thanks for sharing :) keep it up

Farsya Shamsudin said...

Hafiy : btl tuh ;)

Lyana : btl tuh babe. ego tkde langsung pn ssh. yg penting pndai kawal la.

wanabee : ws. yeahhh. you'r right babe

'Akashah said...

Baran? Boleh di ubah

Sikap sebenarnya datang dari mentaliti kita.

Skrg Farsya kene tanam dlm diri bahawa in 10 years from now, xnak tgk diri anda sebaran skrg. That you would be ashame if ur still apply this attitude.

Jgn mengharapkan kehadiran orang lain utk mengubah kita, sbb nanti perubahan itu bersifat sementara.

Berubalah kerana adan percaya anda mampu menjadi insan yang lebih baik kerana Allah, kerana diri sendiri, dari kerana orang lain

Farsya Shamsudin said...

yeah. you'r right ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved FarsyaShamsudin