Wednesday, December 12, 2012

Cinta jarak jauh.



Assalamualaikum dan selamat petang semua ;) entry i kali ni msti yg rmai tgh lalui. sama ada pasangan suami isteri mahupun pasangan kekasih yg terpaksa berjauhan dgn org yg disayangi atas sebab munasabab yg tertentu. segala yg ditentukan, pasti ada hikmahnya..

Cinta jarak jauh sangat sukar dan mencabar. itu ungkapan paling tepat untuk menggambarkan perhubungan cinta jarak jauh. namun demikian, adalah tdk mustahil perhubungan sebegini dpt bertahan dan kekal lama.
apatah lagi kini, sudah menjadi trend kebanyakan anak muda atau pasangan suami isteri menjalinkan cinta jarak jauh walaupun sudah tahu risiko yg bakal dihadapi.. apa yg pasti, perhubungan sebegini mempunyai peluang yg sama utk berjaya seperti perhubungan cinta jarak dekat..

Pensyarah Jabatan Psikologi dan Pembangunan Manusia, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail memberitahu, hubungan jarak jauh ini sebenanrnya, jika difikir dari sudut positif adalah lebih manis. ia ibarat "jauh di mata, dekat di hati. pasangan yg terlibat akan semakin rindu antara satu sama lain kerana berjauhan rentetan timbul rasa kehilangan dan kekosongan.. rasa kehilangan itu ditebus dengan berutus surat, menghantar email, menelefon ataupun 3G. zaman kini sudah millenium. tetapi, bahanya perhubungan ini adalah jika terlalu lama berjauhan dikhuatiri kasih sayang mula pudar," katanya..

Beberapa tips bagi membantu pasangan mempertahankan hubungan jarak jauh:

1) KEPERCAYAAN DAN KEJUJURAN
Kepercayaan adalah keutamaan jika mahu perhubungan sebegini berhasil. tanpa kepercayaan dan kejujuran hubungan akan berada dalam keadaan bahaya. anda perlu percaya dan berserah pada takdir.

2)KOMITMEN
Komitmen amat penting dalam perhubungan. jika anda dan pasangan memberikan komitmen sepenuhnya dalam perhubungan, ia akan berjaya. faktor jauh atau dekat sama sahaja, cuma perhubungan jarak jauh lebih byk cabarannya. apa pun ia terpulang kpd individu..

3)SELALU BERHUBUNGAN
Komunikasi amat penting. walaupun tdk dpt berkomunikasi secara bersemuka atau secara langsung, anda dan pasangan masih blh berhubungan dgn mengutus surat,email dan menelefon.

4)JANGAN LETAKKAN BANYAK HARAPAN
Setiap individu sememangnya mengimpikan perhubungan yang berakhir dgn kebahagiaan namun jgn sekali-kali meletakkan harapan yg tinggi dlm perhubungan sebegini kerana dikhuatiri akan menyebabkan kekecewaan yg tragis.

Bukan bererti anda tdk perlu serius dlm menjalinkan hubungan, cuma jgn letakkan harapan 100% terhadap hubungan cinta jarak jauh sebegini kerana perhubungan sebegini sukar dan berisiko tinggi.

5)KESETIAAN
Perhubungan sebegini  memerlukan kesetiaan antara pasangan yg bersungguh-sungguh dan ikhlas. jika tdk hubungan tdk akan berjaya.

Kebanyakan pasangan yg tiada sifat ini akan putus terutama melibatkan pasangan yg baru diperingkat bercinta kerana tiada ikatan. dlm kes ini, kebiasaannya lelaki lbh kerap berlaku curang..

6)EMOSI
Jgn terlalu beremosi ketika berjauhan kerana faktor jarak dan jarang bertemu muka membuatkan anda sering menaruh prasangka buruk. kawal emosi sebaik mungkin dan perlu berfikiran positif bg mengelakkan pergaduhan..

2 komen2 dari kengkawan:

Nadia Johari said...

cinta jarak jauh bnyak kebaiknnyer..iaitu menghindarkan diri dari melakukan maksiat..cume jgn melakukn perkr yang x disenngi..ko pasgn dah percy..perlulah gunakn kepercyaaan itu sbaik mungkin

Farsya Shamsudin said...

itu btl ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved FarsyaShamsudin